🐈‍⬛ Kattestreger 🧶

I know, star wars have not lived (?) in vain.

It is 80 years since we were liberated from the Nazis. A bit of a different thing to celebrate. ☺️
Yes. That's a much more important event to remember. I didn't realize that's what you were referencing.

Yes. That's a much more important event to remember. I didn't realize that's what you were referencing.

We celebrate it by lighting candles in the windowsills, a way of showing that we did not have to block the light every night from the windows.

Our silent and very symbolic way of showing that we lived.

You have peafowl in your garden, too?! 🤩

Aren't they magnificent? We have a wild flock that live in the oak grove. I love my glitter chickens

Yup! A bloody silly, noisy.. oddly curious and tame enough so that I can hand-feed him, "wild" (there is nothing wild about my fancy feathered dinosaur bird, he is too comfortable in my garden! 😆) Peacock.

He is kinda funny! And, he keeps the garden free of snails!!

You have a whole wild flock, gosh.. they can be sooooo noisy!! But, pretty and funny. 🥰🦚🤩

Last edited:
- we had to block out the light from our windows, so that the enemy airplanes could not navigate at night, using the lights from the cities as guidance when they flew in the dark.

A very simple way to show life and resilience, lighting a candle in that windowsill, for 5 years the Danes had to meticulously hang light blocking curtains, staying indoor.. Being occupied by the Nazis.

Now, we remember by still lighting our candles, not closing the curtains, but continuing living and living well.

Last edited:
Hej Dansker!
Det er den 4. Maj
- tænder du også lys i aften?

80 år er der gået
Glem ikke fortiden.
🕯️

Do not mind the silly peacock in the garden! Literally!! 🤦🏼‍♀️🦚
Hej @Cat
Jeg følger også traditionen og har sat lys i vinduet. Det er en særlig dag, og jeg markere den når jeg er hjemme.
Jeg har siden jeg var teenager altid været interesseret i hvad der skete i Danmark under krigen, og har stor respekt for dem der kæmpede i modstandsbevægelsen.
🕯️ 🇩🇰

• Love
Reactions: Cat
- we had to block out the light from our windows, so that the hostile airplanes could not navigate at night, using the lights from the cities as guidance when they flew in the dark.

A very simple way to show life and resilience, lighting a candle in that windowsill, for 5 years the Danes had to meticulously hang light blocking curtains, staying indoor.. Being occupied by the Nazis.

Now, we remember by still lighting our candles, not closing the curtains, but continuing living and living well.

And here WE are, today. Hopefully this time the fascists will be stopped before long.

🕯️🕯️Hej @Cat
Jeg følger også traditionen og har sat lys i vinduet. Det er en særlig dag, og jeg markere den når jeg er hjemme.
Jeg har siden jeg var teenager altid været interesseret i hvad der skete i Danmark under krigen, og har stor respekt for dem der kæmpede i modstandsbevægelsen.
🕯️ 🇩🇰

Jeg er vokset op med fortællingerne om hvordan mine oldeforældre og bedsteforældre var en del af modstandsbevægelsen.

- Hvordan de fragtede breve og ekstra rationeringsmærker rundt i barnevognen, og hvordan de hjalp folkene, som måtte overnatte i baglokalet med at flygte videre til Sverige.

Det var andre tider. Og livet var ikke nemt.

Men, i dag tænder jeg troligt mine lys.

Vi klarede det. Vi er frie.
- Og, vi må ikke glemme,
selvom tendensen peger mod at folk rundt om i verden bliver mere og mere historieløse, så må vi ikke glemme hvad der skete.

- Hvordan det skete.
- Hvordan folk kunne blive forført.
- Vi tænder vores lys og husker.

🕯️🇩🇰

Jeg er vokset op med fortællingerne om hvordan mine oldeforældre og bedsteforældre var en del af modstandsbevægelsen.

- Hvordan de fragtede breve og ekstra rationeringsmærker rundt i barnevognen, og hvordan de hjalp folkene, som måtte overnatte i baglokalet med at flygte videre til Sverige.

Det var andre tider. Og livet var ikke nemt.

Men, i dag tænder jeg troligt mine lys.

Vi klarede det. Vi er frie.
- Og, vi må ikke glemme,
selvom tendensen peger mod at folk rundt om i verden bliver mere og mere historieløse, så må vi ikke glemme hvad der skete.

- Hvordan det skete.
- Hvordan folk kunne blive forført.
- Vi tænder vores lys og husker.

🕯️🇩🇰
Hvordan er det ordsproget er:
Dem der ikke lærer af historien, er dømt til at gentage den.
Det er jeg ikke i tvivl om at der er meget rigtigt i.
Jeg ved ikke om min familie var med i modstandsbevægelsen under krigen, men jeg håber de hjalp hvor de kunne! Det var flot at din familie hjalp 😍

Nu kunne jeg også tage billeder af mit lys
https://ibb.co/8n2jshRf
https://ibb.co/spJWYGxW

Not thinking it is Mother's Day where you are, but since it is in the States. Happy Mother's Day anyway LOL. hope you are having a great weekend.

Grattis till semifinalsplatsen! :heart:

I hope your team make it to the final and the Swedish team too. It would be fun to watch!
I hope a lot of Danes travel to Stockholm to cheer on their team. :)

Back