Romantiek volgens de man....

M's girl

Leaving
Op Engelse Lit vroeg iemand zich hardop af wat romantiek eigenlijk is voor een man. Dat er grote verschillen zijn in beleving op allerlei gebied tussen mannen en vrouwen is een gegeven. Veel vrouwen hopen dat hun man het romantische type is. Misschien vinden veel mannen dat ze dat ook zijn alleen is de manier waarop ze dat laten zien er ééntje die bij vrouwen niet als zodanig aan komt.

Mijn vraag aan voornamelijk de mannen is dus: wat is voor jou pure romantiek. Wat doe je om je vriendin/vrouw te laten zien hoeveel je van haar houdt? Zowel tijdens sex als daarbuiten?

Uiteraard helpt het de mannen als vrouwen goed kunnen omschrijven welke dingen, details, voor hun juist zo belangrijk zijn!

M's girl said:
Op Engelse Lit vroeg iemand zich hardop af wat romantiek eigenlijk is voor een man. Dat er grote verschillen zijn in beleving op allerlei gebied tussen mannen en vrouwen is een gegeven. Veel vrouwen hopen dat hun man het romantische type is. Misschien vinden veel mannen dat ze dat ook zijn alleen is de manier waarop ze dat laten zien er ééntje die bij vrouwen niet als zodanig aan komt.

Mijn vraag aan voornamelijk de mannen is dus: wat is voor jou pure romantiek. Wat doe je om je vriendin/vrouw te laten zien hoeveel je van haar houdt? Zowel tijdens sex als daarbuiten?

Uiteraard helpt het de mannen als vrouwen goed kunnen omschrijven welke dingen, details, voor hun juist zo belangrijk zijn!

Romantiek is voor my als zy zich aantrekkelyk voor jou maakt, en omgekeerd (Armani kleding en zo voort), en als je dan samen naar een goed restaurant gaat, of op reis gaat. Iets dat je privee met z'n tweeen doet.

realwanderer said:
Romantiek is voor my als zy zich aantrekkelyk voor jou maakt, en omgekeerd (Armani kleding en zo voort), en als je dan samen naar een goed restaurant gaat, of op reis gaat. Iets dat je privee met z'n tweeen doet.

Dingen, dus, waaruit het 'samen-gevoel' heel sterk blijkt? Dat kan inderdaad heel romantisch en intiem zijn. Aan de andere kant.... ik heb voor M een relatie van ongeveer 8 jaar gehad waarin we het grootste deel van die tijd meer als broer en zus met elkaar om gingen. We gingen nog steeds samen op vakantie en deden nog veel 'dingen' samen, maar daar was niet veel romantisch meer aan hoor.

Ik ben dus op zoek naar het gevoel dat er achter zit. Het samen dingen doen is één... maar dat zou eigenlijk een 'normaal' aspect van een relatie moeten zijn. Als je samen leeft en woont dan ga je samen uit eten, dan ga je samen op vakantie enzo. Waar zitten die gevoelens dan precies en kan je ze omschrijven?

Toen M en ik een paar maanden geleden samen op vakantie waren, waren er plenty intieme en romantische momenten; vaak op plaatsen en momenten die je zo van te voren niet bedenkt.

Ik vraag me ook af wat mannen doen en denken (en óf ze het bedenken en dan doen) om de sfeer eerst romantischer te maken voorafgaand aan sex. Wat hun definitie dáárvan is...

veel mannen zyn niet goed in het uiten van romantiek.
Vrouw: Hou je van my?
Man: Dat heb ik je toch al gezegd!!

Even serieus:
Ik denk dat dit onderwerp moeilyk te omschryven is, omdat wat een moment romantish maatk niet speciaal afhangt wat je doet, maar hoe je het doet.
(Het is de klank die de muziek maakt), zegen de Fransen. Dus hangt veel af van intonatie en lichaamstaal. En dat is vaak onderbewust. Hoe omschryf je dat :confused:

Hoe je dat omschrijft? Weet ik veel! Ik hoop dat mannen dat juist gaan doen hier. Ik weet het wel. Ik weet wat ik romantisch vind om te doen en terug te krijgen. Ik denk dat mannen het ook wel weten als ze goed nadenken maar het veel enger vinden dát onder woorden te brengen.

Het is simpelweg het visualiseren (en daar zouden mannen dan weer goed in moeten zijn :rolleyes: ) van een puur romantisch moment en dát dan kunnen verwoorden.

Maar ik snap dat het lastig is. Mijn M heeft daar ook de grootste moeite mee. Hij doet best romantische dingen... zegt ook wel romantische dingen... en soms heeft hij dat zelf niet eens in de gaten denk ik.

Dat is juist het grappige. Er zijn dingen die hij omschrijft als romantiek waarvan ik wel eens denk: "verrek, is dat jouw definitie van romantiek"? Aan de andere kant zijn er dingen die ik puur romantisch vind die niet als zodanig bij hem aankomen denk ik. Het grote verschil tussen mannen en vrouwen....?

Toch zijn er ook mannen die precies weten wat een vrouw wil en wil horen... Ze zijn er wel ;)

Ik geef best toe dat dit een zwakke plek is voor veel mannen.
Maar vertel eens als vrouw: Die mannen die dat zo goed kunnen onschryven, zyn dat ook betere Partners?

realwanderer said:
...... Maar vertel eens als vrouw: Die mannen die dat zo goed kunnen onschryven, zyn dat ook betere Partners?

Tsja.... dat is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik ken er twee die het aardig door hadden. Dat had dan weer als nadeel dat de romantiek en het scheutig zijn met de charmes niet alleen voor mij bewaard bleven. De romance vierde hoogtij maar dus niet alleen 'in mijn slaapkamer'.... En dus werkte het uiteindelijk niet. Ik heb beide heren, om die reden, op een gegeven moment de deur gewezen.

Als dát dan de keuze is (want een puur romantische man die monogaam kon blijven ben ik dus nog niet tegen gekomen) dan kies ik voor dat beetje minder romantiek bij iemand die wél 100% voor mij gaat. Dat, op zich, is ook romantiek, namelijk.....

Pardon?!

ROMANTIEK

Bijna alle lekkere gevoelens vallen onder de emotionele zelfbevrediging; als je ze opzoekt en je erdoor laat oppeppen doe je jezelf veel kwaad… Veel ervan zijn terug te voeren tot romantiek.

Als iets al voor de volle 100% bedrog en dus vergif is, is het de romantiek.

Romantiek is puur politiek: zowel in de maatschappij als in de religies en de culturen.

Romantiek misbruikt de leegtes en behoefte aan Liefde van mensen. Lang niet altijd op sexualiteit, maar de seksuele gevoelens worden er soms wel door gericht.

Romantiek is er alleen op uit mensen zoet te houden; ze prachtige dingen voor te spiegelen die niet of nauwelijks haalbaar zijn; en is in ieder geval bedoeld om het gevoel van mensen te beïnvloeden; om hun honger naar warmte en Liefde enerzijds te vullen, maar dat kan dus niet; en anderzijds om die honger levend te houden, zodat de slachtoffers alsmaar meer romantiek nodig hebben. Mensen vergapen zich aan idealistische voorstellingen van wat Men liefde noemt: ZIJ hebben het niet zo.

Romantiek dient ook om vrouwen zwak te houden doordat opera's, oratoria, liedjes, romans, soaps inspelen op de verlangens, de leegtes van vrouwen. Door de romantiek wordt de behoefte aan góéde aandacht dwingend, onontkoombaar veranderd in behoefte aan door maatschappij, religies en culturen voorgespiegelde 'liefde', 'bescherming', 'redding'. Dat houdt vrouwen zwak in haar leegtes en verlangens. Dat houdt vrouwen gericht op de 'kracht' en de 'liefde' van mannen: haar redder. Dat geldt ook voor de religies: de redder is daar, behalve de echtgenoot, een profeet, messias of goeroe.

Elke vrouw die naar een opera of de Mattheuspassion van Bach is geweest kan dit beamen: haar verlangen naar een sterke man, die haar redt en die romantisch voor haar is, is na de opera, na het oratorium sterker dan ervoor. Verslaving.

Romantiek kun je vinden in oratoria, in toneelstukken, muziek, opera's, soaps, boeken enz. Maar ook in reclames, allerlei rituelen, in de kunst vind je volop romantiek.

In religies barst het eveneens van de romantiek. Zie de teksten van de aria's en liederen van bijvoorbeeld de Matthëus Passion van Bach:

1. dat heeft niets met de werkelijkheid te maken van die uitvoerenden op dat moment;
2. dat heeft niets met de werkelijkheid te maken van die toehoord(st)ers op dat moment;
3. het heeft zelfs niets van doen met lijden en dood van Jc, 2000 jaar geleden. Dus: sentimentaliteit en romantiek. Des te erger, omdat de muziek er door haar pracht en haar kracht een enorme schep sentiment bovenop doet.

Het houdt ook geen stand: dat lekkere gevoel na een concert of zo. Daaraan herken je het bedrog, want het Goede is blijvend. Je kunt dat lekker-voelen wel gebruiken om uit te pluizen waarom je dit concert nodig had, waarom... vul zelf maar in. Je kunt een hele lijst van waaroms maken.

SEKS-ROMANTIEK

Een bepaalde soort romantiek zorgt dat seksualiteit en liefde met elkaar verbonden worden, terwijl die juist elkaars tegenpolen zijn. Ik noem dat seks-romantiek.

Er zijn veel meer vormen van romantiek. Daarom heb ik deze soort 'seks-romantiek' genoemd. Alle godsdiensten zitten echter vol idealistische romantiek. Elke aanpraterij van idealen, sport, spelletjes, genieten, kunst, eer enz. is ideaal-romantiek.

Alle soorten romantiek zijn grote vijanden van de mensheid.

En dit alles is NIET EENS door een man geschreven! :confused: :D :rolleyes:
Al deze punten van herkenning :rolleyes: kun je teruglezen in het boek van Ina Mijling... Kijk maar hier

Tsssssss..... :eek:

M's girl said:
Zo, en nou de mannen weer!
Waar blijven jullie nou?

Eng hè?

HO HO niet zo ongeduldig, onze software kan dit allemaal niet zo snel verwerken :D

Romantiek is voor mij het 'dronken' worden van elkaars aanwezigheid...

Woms kan het helpen om daarbij een sfeer te creeren, kaarsen, muziek etc.. maar dat hoeft niet... Ik ben niet zo'n kaarsenman maar ik vind mezelf niet onromantisch... ik geloof alleen niet zo in kunstmatig opgewekte romantiek...

Voorbeeldje: ... ik had een vrij heftige relatie met een collega... op een keer hebben we een hele nacht keihard doorgewerkt aan een enorm boeiende klus... er was geen tijd voor liefkozingen etc, we waren gewoon aan het stampen, high van de adrenaline en elkaars aanwezigheid... ik vond het een enorm romantisch moment...

Does that make sense?

:rose:

realwanderer said:
HO HO niet zo ongeduldig, onze software kan dit allemaal niet zo snel verwerken :D

Ik ben een ongeduldig tiepje...... soms.... :D

Geeft niks (als je maar opschiet :rolleyes: ) :D

wolf2002 said:

Romantiek is voor mij het 'dronken' worden van elkaars aanwezigheid...

Soms kan het helpen om daarbij een sfeer te creeren, kaarsen, muziek etc.. maar dat hoeft niet... Ik ben niet zo'n kaarsenman maar ik vind mezelf niet onromantisch... ik geloof alleen niet zo in kunstmatig opgewekte romantiek...

Voorbeeldje: ... ik had een vrij heftige relatie met een collega... op een keer hebben we een hele nacht keihard doorgewerkt aan een enorm boeiende klus... er was geen tijd voor liefkozingen etc, we waren gewoon aan het stampen, high van de adrenaline en elkaars aanwezigheid... ik vond het een enorm romantisch moment...

Does that make sense?

Die eerste vond ik mooi :D

En ik ben het met je eens wat die kaarsen en dat kunstmatige betreft. Maar het ligt er wel een beetje aan hoe dat dan gaat. Je kan geen sfeer scheppen die er niet is. Je kan honderdduizend kaarsen aansteken maar als de chemie er tussen de twee mensen die er tussenin zitten of liggen niet is dan houdt het gewoon op.

Ik houd wel van kaarsen en kaarslicht. Het maakt alles wat zachter, net als het licht van een haardvuur. Maar ik vind lichtregulering (....) altijd belangrijk, ook in niet romantische situaties. Toevallig had M gisterenavond toen ik naar bed kwam voor het eerst sinds tijden weer eens kaarsen aangedaan naast ons bed. Ik moest glimlachen. Ik denk dat hij tussendoor stiekum in deze thread heeft zitten lezen :D

Je bent, overigens, de tweede man die aan romantiek refereert door met een voorbeeld van dat samen-gevoel te komen, maar op een wat indirecte manier zeg maar. Wel grappig.

Romantiek zit 'm vaak in de heel kleine dingen die iemand zegt of doet en vaak ook in lichaamstaal. Als een man zijn handen om mijn gezicht legt en me diep in de ogen kijkt voordat hij me kust dan brengt dat zeker dat dronken-gevoel teweeg wat jij noemde, bijvoorbeeld. Dat is een moment, maar het kan zo bepalend zijn als iemand dat soort kleine dingen doet. Of achter je komen staan in een niet-sexuele situatie en zijn armen om je heen slaan en je innig vasthouden en dat je dan merkt dat hij dat contact even net zo hard 'nodig' heeft als jij....

M's girl said:
Je bent, overigens, de tweede man die aan romantiek refereert door met een voorbeeld van dat samen-gevoel te komen, maar op een wat indirecte manier zeg maar. Wel grappig.

Om dit even in perspectief te plaatsen, ik vind dat keiharde anale sex soms ook heel romantisch kan zijn. Maar romantiek en sex gaan niet altijd samen.

Soms is sex gewoon sex, geweldig en lekker, maar niet meer dan dat. Hoeft ook niet. Soms is het romantisch, maar romantische sex is niet altijd beter.

Keiharde sex en romantiek? Hmmmm.... ik ben er nog niet uit. Het feit dat je daarvoor een behoorlijk portie vertrouwen in elkaar moet hebben is dan misschien de romantiek erin... maar ik vind het verder niets met romantiek te maken hebben op zich.

In een goede relatie moet je zowel sex voor de liefde als sex voor de sex kunnen hebben. Daar moet een balans in zijn. En het eerste scenario moet, wat mij betreft zéker, eerst goed en solide zijn. Daarna? Dan is het vertrouwen er ook genoeg om af en toe helemaal los te gaan en je uit te leven zonder dat het allemaal romantisch moet zijn enzo.

E's Toy said:
:D die zijn hard aan het nadenken wat romantiek is volgens hun, hier ook hoor :rolleyes:

Ha! Moet je daar zo heel erg over nadenken dan? Oké, het is een lastige, want ik bedoel juist niet de kaarsjes en de etentjes voor twee bij kaarslicht. Niet dat die niet romantisch (kunnen) zijn, maar ik heb het over gevoelens en het omschrijven van situaties waarvan je hart (een klein beetje) smolt... :D

Misschien is het verwoorden, het opschrijven ervan, lastiger dan de herinnering boven water halen?

M's girl said:
Ha! Moet je daar zo heel erg over nadenken dan? Oké, het is een lastige, want ik bedoel juist niet de kaarsjes en de etentjes voor twee bij kaarslicht. Niet dat die niet romantisch (kunnen) zijn, maar ik heb het over gevoelens en het omschrijven van situaties waarvan je hart (een klein beetje) smolt... :D

Misschien is het verwoorden, het opschrijven ervan, lastiger dan de herinnering boven water halen?
ja dat is de pest, het zit wel in mijn hoofd maar krijg het niet op papier, heb in een andere thread al aangegeven :eek:

E's Toy said:
ja dat is de pest, het zit wel in mijn hoofd maar krijg het niet op papier, heb in een andere thread al aangegeven :eek:

Ja, dat is ook zo. Als ik het me goed herinner kwam je meteen na die uitspraak met een redelijk expliciete omschrijving die meteen tegen sprak wat je daarvoor gezegd had :D

Maar ik begrijp het wel hoor. Het is ook een lastige. Je moet je, denk ik, tijdens het schrijven even kunnen distangeren van wát je schrijft op dat moment; gewoon je gedachten laten gaan en 'op'schrijven wat er langs komt, ook al staat het een beetje raar wat je schrijft.

Als alles dan op papier staat ga je terug lezen en bijschaven en aanpassen wat te ruw is, zeg maar. Ook tijdens het eerste schrijven niet te veel letten op stijl en spelling als dat je afleidt. Dat kan je het beste checken en aanpassen als je het naleest.

Zo doe ik het meestal.

The romantic man. (op antwoord voor M's girl)

In mijn ervaring neemt het een bezonderde vrouw om de romantishe man to kunnen waardeur (appreciate).

Ik vind dat vrouwen houdt well van securithiet and romanse maar na een tijd begind het een bietje saai to worden. En dan zoek ze avonduur. Dhr Romantishe word gedumpt and ze rij de zon in achter op Dhr Avontuur'se motor. Maar na een tijd vind hij haar te saai, dumpten hij haar, en dan zoeken zij security and romance.

Ik vind dat vrouwen wisselt veel en mannen heel wat minder. Dhr Romantishe staat geen kans en zijn hart worden weer gebroken.

Dus neemt het een bezonderde vrouw om de romantishe man to kunnen waardeur (appreciate).

Been there and had the t-shirts torn often.

Maar, eindelijk, het goede vrouw gevonden. Hope wins again :nana:

I hope this is understanable!

Thorntak, ik begrijp je uitstekend en het spijt me te horen dat je vertrouwen zo vaak geschonden is. Uiteindelijk gaat het altijd om de chemie tussen twee mensen. Dus je kan beiden zo romantisch en lief en aardig en trouw als de pest zijn, maar als je elkaar (daarmee) loopt te vervelen op den duur dan schort er iets aan de chemie denk ik.

Ik wil niets liever dan een man die 100% voor mij gaat en die ik op alle fronten kan vertrouwen. Een man die romantisch is in de zin dat hij soms dingen voor mij doet, puur om mij te plezieren en omdat hij dát dan zelf ook weer prettig vindt. Hij krijgt dat absoluut 100% en méér terug van mij. Wat is er nou mooier dan dat je dát hebt met z'n twee....

Zowel M als ik zijn in het verleden door relaties teleurgesteld. Het is soms moeilijk om op bepaalde fronten het vertrouwen weer terug te krijgen. Toch moet je altijd proberen je te realiseren dat je nieuwe/huidige partner GEEN van je vorige partners IS, ook al denk je bekende trekjes te herkennen! In veel gevallen, wanneer het om slechte/nare ervaringen gaat, namelijk, worden die hints van slechte/nare trekjes vergroot door je eigen angst voor herhaling.

Geloof me, want I've been there and done that! Ik word wel steeds beter in relativeren en de dingen in hun perspectief zien. Dat heeft een hoop ervaring en verdriet gekost maar ik voel wel dat ik een stapje verder op de ladder ben en de dingen iets beter aan kan dan vroeger. Zoals met alles: it takes a lot (!) of practice!

Ik ben heel met je eens, M's girl. Het verleden (en fouten) levert altijd de beste lessen. Ik ben heel gelukkig (lucky) dat ik heb gegrooit as een resultaat van deze.

Ik voel het niet belangerijk wat je wil maar wat je niet willen hebben, en het is van deze dat je leert woe om je toekoms to bepaal. En ik geloof het well dat we well kunnen onze eige toekoms bepalen.

Ik heb geen hekkel met mijn heide (present). ( Behalve voor een %*^#$ baas. De Blues bestaat alleen over 'bad bosses' and 'bad women'.) lol

Regards
Thorntak
:nana:
BanjoPluckingPoet
ps my dutch is improving, hé?

Last edited:
Ah... levenslessen.... ja....

Je hebt gelijk, als het goed is leer je van je fouten en groei je er zelfs van. Ik heb ook gemerkt dat ik vooral steeds meer weet wat ik NIET wil... Ik ben druk bezig met uitvinden wat ik WEL wil... ik kom steeds dichterbij ;)

Mag ik je trouwens vragen welke nationaliteit je van oorsprong hebt? Ik begrijp goed wat je schrijft maar probeer uit te puzzelen vanuit welke taal ik moet denken, hetgeen het altijd nog weer iets makkelijker maakt om de vertaalslag, waar nodig, te maken. Ik denk op het moment: Afrikaans, maar ik kan er helemaal naast zitten!

Om even op het onderwerp zelf terug te komen. Die levenslessen kunnen hard zijn. Maar dat geeft niet, als je er maar van leert. De mensen die die lessen weten te verwerken en een plaats kunnen geven en met hernieuwde moed de volgende horde aandurven komen het verst en worden het gelukkigst.... uiteindelijk.

Dat denk ik.

Back