The Dutch Lit Café

Jeetje; Lydie van der Ploeg overleden... Werkelijk jaren niet meer in mijn gedachten geweest, maar gek genoeg raakt het me dan toch weer, als ik zoiets lees. Maar ik moet eerlijk zeggen, het eerste waar ik aan dacht was: ‘leeft Carry Tefsen eigenlijk nog…’ – die heeft toch een diepere indruk achter gelaten.

Inmiddels heb ik aardig vorderingen gemaakt met een vervolg van een verhaal, dat onder een andere naam uit moet komen. Het stond al een tijdje in de steigers; halverwege het schrijven verloor ik de interesse, en als het mij al niet kan interesseren… Ik zit met meerdere onbeëindigde verhalen en verhaal-ideeën, uit een periode waarin de zin in schrijven even weg was. Daarom ben ik op een gegeven moment meer gaan lezen. Misschien dat de muze me nu een tweede kans geeft; begin deze week heb ik m’n schrijfselen weer eens doorgelezen, en eigenlijk viel het me niet tegen. Hier en daar wat aanpassingen gedaan, en vervolgens verder gegaan bij waar ik gebleven was. Hopen dat ik er nu wel een eind aan kan maken.
 
Vuurtjes in de tuin!! helemaal mijn grootste liefhebberij

Vuurtjes in de tuin; play with Fire? Is het niet wat vroeg op de dag om nu de vuurkorf al aan te steken—ik vind dat meer een avond-activiteit—of is het ‘strictly business’?

Ik zag dat je Honda Shadow rijdt; ik heb er zelf een of twee keer op gereden, maar ben meer van een actievere houding. Heb een tijd een Transalp gehad, maar toen eerst de vrouw, en daarna de kinderen kwamen, glipte de tijd me door de vingers, en heb ik ‘m moeten laten gaan. Misschien dat er over een paar jaar weer een nieuwe tweewieler komt, maar zeker geen buikschuiver. Mezelf kennende kan ik niet omgaan met de potentie om onmeunig hard te gaan, vind ik het een teken van zwakte om dan niet constant vooraan te rijden, en eindig ik, voor ik er erg in heb, in de verbrandingsoven.

Vergeef me mijn onwetendheid, maarreh, wat is ‘kik’ precies? Ik heb het al wel vaker voorbij zien komen, maar geen idee wat het is, wat je er mee kan, en wat de voor/nadelen zijn. Is het uberhaupt iets dat ik wil weten, als betrouwbare en loyale echtgenoot?

Je zei ook dat je schrijft; kunnen we binnenkort wat van je verwachten? Wordt het dan Nederlandstalig, of ga je voor het grote publiek? Als ex-leraar Engels heb je natuurlijk een bepaalde verantwoordelijkheid…
 
Kik kan je zien als een soort MSN (man, ik voel mij oud nu) maar dan voor de smartphone. Je gebruikt een emailadres ipv tel nr.
 
Kik kan je zien als een soort MSN (man, ik voel mij oud nu) maar dan voor de smartphone. Je gebruikt een emailadres ipv tel nr.

Ik leef met je mee—je bent immers zo oud als je je voelt :D

Kik is een soort van WhatsApp dus; ja, dat ken ik dan weer wel... Ik heb zelf ook even gegoogled, en kwam erachter dat Kik anoniem(er) is, en er was iets met aanmelden bij groepen. Misschien iets waar ik maar beter niet aan moet beginnen; ik kom nu al tijd te kort. Of misschien heb ik bezigheden te veel…

MSN ken ik alleen van naam; nooit de neiging gehad om er gebuik van te maken. Valt onder het kopje Hyves, Twitter en Facebook; alleen bij de laatste ben ik aangemeld, maar kijk er nauwelijks naar om. Ik word alleen helemaal gek van al die emails die me op de hoogte moeten houden van wat ik allemaal niet ga zien. Geef mij maar Teletekst ;)

Je kan vuurtjes in de tuin hebben, maar bij ons zijn de kaarsen weer op tafel gekomen. Wij halen de gezelligheid in huis. Maar tot grote ergernis van de bazin kan ik het nooit laten om met het kaarsvet te spelen—dat is zoals zij het ziet. Ik probeer altijd de kaarsen in de juiste vorm te houden, en ze zo effectief mogelijk te laten branden. Dat houdt in dat er af en toe wat aan de randen geduwd moet worden, en ja, dan loopt er wel eens wat kaarsvet naar beneden. Dat wordt dan, zodra het hard genoeg is, weer keurig netjes terug gestopt, en met de juiste kaarsen kan je daar net zoveel tijd aan besteden als sommigen aan Facebook kwijt zijn…
 
Last edited:
Hahaha. Ik voel mij vandaag redelijk oud ja, ik kan vooral slecht tegen de kou, dus loop in huis te zeuren en te zuchten en te steunen.

Al die media gebruik ik ook niet, het kost je wat je zegt teveel tijd, en heb al veel te veel hobby's wat dat betreft! Leuk hè, dat spelen met kaarsvet. Zolang het maar niet in de slaapkamer gebeurd:p
 
Ach, ik vind het niet erg als het er af en toe heet aan toe gaat in de slaapkamer—een beetje vuur en passie houdt de relatie warm—zolang het ’s ochtends, als de kinderen binnen komen, maar weer opgeruimd is ;)

Maar ondanks alle kaarsen en andere romantiek, loop ik mooi weer met een zere nek rond. Toch nog een koutje opgelopen…

Ik kop 'm zelf maar in...

attachment.php


Ik denk dat het in m’n keel is blijven steken…
 

Attachments

  • 1a dinsd stok b.jpg
    1a dinsd stok b.jpg
    49.4 KB · Views: 8
Ik heb net de heg onder handen genomen. Het is nu nog mooi weer, dus moest het maar gebeuren. Daarna in huis gestoft, vloer gedweild, en vervolgens hier nog even de ramen gelapt en een dweil over de vloer gehaald. Thuis kan ik af en toe de spinnen-locaties herkennen aan de spetters die eronder liggen; onder Lieneke’s favoriete plek heb ik maar een bak met kattengrit geplaatst, want anders is het niet te harden. Maar het is een lief beest; niet erg aanhalig, maar ik zie toch aanwijzingen dat ze van gezelschap houdt. Of zou het haar voedselvoorraad zijn…


kaaywbtxm2whyffunwy9.gif


Zijn er nog mensen bij wie dit bekend voorkomt?

xxl.jpg


Niet op ingaan, zegt de Fraudehelpdesk tegen de NOS

"Gooi de mail weg. Betaal niet. Niets wijst er op dat er écht beelden zijn", zegt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk.
 
En, zijn er nog F1 fans aanwezig? Als chauvinistische Ollander kan ik toch niet ontkennen een beetje aan plaatsvervangende trotsheid te leiden, terwijl het autorijden me anders nooit kan schelen.Helaas kon ik het niet zien--ik moest zelf ook rijden--maar ik kon toch enigszins volgen hoe het ervoor stond. Het behalen van de 2e plaats van vorige week spreekt echter nog meer aan.

Enneh... hoe zit het met hooligans? Ik weet, het is een gevoelig onderwerp, maar ehhh... weer winst voor Go Ahead!

Of zijn er misschien nog turn-groupies; tennis-ballen; fiets-fanaten?

Over competitie gesproken; zijn er nog mensen die de Halloween-contest volgen? Helaas geen bijdrage van mij, ik heb er nog wel aan gedacht maar het kwam er (weer) niet van, maar de verhalen zijn wel weer de moeite waard. Net als dat ik normaal geen belangstelling heb voor autosport, heb ik normaal ook geen belangstelling voor horror (of voor Halloween in't algemeen) maar Lit is de uitzondering die de regel bevestigt.
 
Beste wensen voor alle Nederlandstalige Litsters. Moge 2019 een mooi en productief jaar zijn, waarin alle wensen uitkomen en alle zorgen verdwijnen.

Goeie voornemens? In ieder geval één verhaal onder deze naam uitbrengen, en mijzelf door de Nederlandstalige verhalen/schrij(v/st)'ers heenwerken.
 
*wat spinnenwebben weg slaat*

Goedenavond!

Een hele goedenavond terug!

Excuses voor de rotzooi; ik zat een beetje in een winterdip en--ehh... :eek: Ik zou die webben daar achterin maar even met rust laten; Lieneke lijkt er nogal aan gehecht te zijn! Misschien moeten jullie elkaar eerst even leren kennen! Hier, neem een blik kattenvoer mee als afleiding! :catroar:

Dat is al weer een paar jaar geleden, dat deze naam opdook! Was het toen ook al zo rustig? Het zou fijn zijn als er wat meer aanspraak komt, en we zelfs zoiets als een 'gesprek' kunnen voeren!
 
*blikje heel voorzichtig naar Lieneke schuift*

Dankjewel!
Zou er in de laatste jaren iemand wat atomen hebben laten rondslingeren? Of een of andere gekke chemische verbinding? Vroeger waren er hier alleen hele normale spinnetjes...

Maar daar heb ik wel eens een of twee van om de hoek geholpen bij de voorjaarsschoonmaak. Ik hoop maar, dat het geen familie van Lieneke was! Ik las van de week in de krant, dat er op een klein indonesisch eiland een bij gezien is, die zo groot is als een duim. En zwart. Het was de eerste keer sinds twintig jaar of zo, dat die bij weer gezien werd. Een hele grote, zwarte bij. Lieneke, zou je het leuk vinden, als we een plaatje van die bij ophangen?

Nou, als ze daar nou even over nadenkt terwijl ze haar hapje (had ze wel snel naar binnen gewerkt zeg!) verteerd, kunnen wij wat babbeln. Maar mijn kat laat ik hier niet meer naar binnen!

Hier is het al vele jaren rustig. Zo rustig, dat je hier soms dagen kunt ronddwalen zonder een levende ziel tegen te komen. We hebben het nog met spelletjes en zo geprobeerd, maar het mocht niet baten. Ooit moet het hier een gezellige boel geweest zijn, maar het is bijna archeologie om die oude threads door te kijken.

Kleine restjes van leven(s).

Edith heeft nog wat te vertellen... Handpop, jij hebt "Grafsteen" gelezen! En heel goed samengevat, had ik zelf niet beter kunnen doen.
 
Last edited:
Het is een bijzonder beest, Lieneke, maar je kan goed met dieren omgaan, zie ik. Ik heb 't idee dat ze uit één van de Erotische horror verhalen of misschien Sci Fi & Fantasie is komen vallen. En met een beetje training kan ze misschien wel een carriere als Bakushi opstarten.

Misschien dat de meeste Nederlandstaligen zich toch wat ongemakkelijk voelen in zo'n forum; bang om herkend te worden? Zelf heb ik ook een gespleten persoonlijkheid, en het heeft heel wat jaren geduurd voordat ik Han naar voren schoof. Maar toch lijkt er wel wat belangstelling te zijn voor wat we neertypen; misschien de kat uit de boom kijken?

Zelf ben ik ook meerdere malen het archief ingedoken, maar de 'Best of' had ik geloof ik nog niet gezien. Eerlijk gezegd ben ik niet heel veel met foto's en films bezig, bang voor virussen op de computer, en ik heb genoeg aan de verhalen op Lit, maar het is af en toe wel fijn om eens wat anders te bekijken.

Edith, bedankt voor het compliment. Het was echt een verhaal dat ik met veel plezier gelezen heb, en ik vond het een interessante insteek. Ik kwam er net achter dat er nog meer verhalen zijn; ik ga ze zeker snel doorlezen.
 
Dat is een idee! Lieneke als Bakushi. Dan zou je er nog rijk mee kunnen worden. Op z'n minst zou ze haar voer verdienen. Ik heb alweer een bakje naar haar toe geschoven. En de voorraad een beetje aangevuld, de supermarkt had bakjes voor half geld, die lopen volgende maand af. Maar dat zal Lieneke wel niks schelen.

Kat-uit-boom-kijkers of stille genieters. Ik tip op stille genieters. Die zijn misschien bang om herkend te worden, of gewoon een beetje introvertiert? Die amuseren zich kostelijk met ons. Over ons? Of misschien zijn ze bang niet ad-rem genoeg te zijn? Het kost een beetje moed om een toch wel belangrijk deel van jezelf openbaar te maken. Want dat doen we hier. We geven allemaal toe dat we sex wel erg leuk vinden. En omdat daar normaal niet zo veel over gepraat word (het is geen thema voor in de rij bij de kassa. "Goedemorgen mevrouw, hebt u nog lekker genaaid vannacht, dat is dan vijfentwintig-euro-vijfendertig-dankuwel-en-tot-ziens), is er best een beetje overwinning nodig om hier te babbelen. Ook als dat babbelen niks met je eigen sexualiteit te maken heeft.

*Mensen, je hebt hier tijd om te antwoorden. We zitten echt niet met de stopwatch in de hand! En Lieneke is echt heel lief. Zeker als je een bakje voer naar haar toe schuift.*

Zeg, zo gauw als ze zich vervelt kun je haar oude huid duur verkopen! Misschien liggen er daar achterin nog wel wat...

De Gifs en plaatjes die ik in de best-off gezet heb zijn allemaal van Lit. Die komen (kwamen) niet op mijn Laptop. Gifs en plaatjes vind ik wel leuk (niet te veel achter elkaar), maar met hele films kan ik niet veel beginnen. Dan zit ik snel te bestuderen waar de cameraman staat of ligt, of ik vraag me af wanneer de kat of de hond het statief omloopt of zo.

Er zijn nog veel meer verhalen als die hier staan... Waarom ik zowel onder dutchrain als Reen van de- verhalen gepost heb, weet ik niet meer. Zou met de tijdsduur van het verschijnen te maken kunnen hebben. De niet-engelse dingen duren eeuwig. En er was geloof ik een keer een commentaar van iemand die mij van plagiaat beschuldigde, omdat die een verhaal van mij op Erogeschichten gelezen had en daar staan ze onder Reen.
 
Ik zal eerlijk bekennen, ik word al ongemakkelijk als ik een doosje condooms moet afrekenen. Gelukkig zijn we daar nu alweer een tijdje vanaf (mirena). Ik zou willen dat ik in het echte leven net zo vrij was als ik hier kan zijn, maar helaas. Fijn om je achter een gebruikersnaam te kunnen schuilen. En ad-rem? Je hebt geen idee hoe lang ik erover doe om een paar regels tekst op te typen! :D

Lieneke heeft daar geen last van; die pakt wat ze pakken kan. Geef haar niet teveel eten; op een gegeven moment gaat ze het opsparen, en dan begint het hier weer te stinken.

Met het zoeken van plaatjes kom ik vaak niet verder dan Google; als ik ergens naar opzoek ben (b.v. petite full breasts) dan type ik dat in Google en kijk ik welke afbeeldingen naar boven komen. Vaak zijn de Google-plaatjes al voldoende. Zo’n zoekopdracht kan wel afleiden, moet ik eerlijk zeggen. Natuurlijk gaat alles ‘In Private’; de rest van de familie hoeft niet te weten waar papa nou weer mee bezig is.

Ben je nog/weer actief als schrijfster? In welke taal schrijf je het liefst? Ik heb nog niet echt geprobeerd om in het Nederlands te schrijven. Aan de ene kant lijkt het me veel makkelijker (in mijn geval) —zit je niet de hele tijd naar de juiste woorden te zoeken—maar aan de andere kant vind ik het vaak wat knulliger lijken; net als Nederlandstalige muziek. I love you (of nog beter, Je t’aime) klinkt in mijn oren zoveel beter dan ‘ik hou van jou’…
 
Sinds hier in de supermarkt allerlei condooms naast diverse gleitgels en een enkele vibrator hangen, direkt boven de zwangerschapstesten (een beeld, waarbij ik mij nog steeds op grijnzen betrap) is het afrekenen toch wel makkelijker geworden. Hoewel ik er wel op let gleitgel en condooms niet tussen de groente op de band te leggen. Condooms zijn namelijk ook erg handig om over speelgoed te schuiven. Met een ruk is het weg en het speeltje weer schoon. Wat ik wel erg prettig vind. Met naderhand schoonmaken heb ik geen probleem, maar tijdens wil ik geen lange onderbrekingen.

In het engelstalige gedeelte zijn zoveel threads met plaatjes, dat ik daar google niet meer mee belast. In die threads hebben mensen al het kaf van het koren gescheiden, en ok ben een beetje lui.

Ik weet niet in welke taal ik het liefst schrijf. Het hangt een beetje van mijn dagvorm af, geloof ik. Ik schrijf altijd wel direkt in de taal waarin ik het verhaal plaatsen wil, en dat is meestal Duits. Eigenlijk moet er dan wel iemand naar alle der-des-dems kijken (ook het beste programma kan niet echt de creaties van een anderstalige schrijver bijhouden), maar ja... Nederlands spreek en lees ik maar weinig, dus mijn woordenschat en zo is antiekerig. Dat hindert me bij het schrijven in het Nederlands.

Af en toe vertaal ik een verhaal, maar dat is behoorlijk saai werk (het eigenlijk creative gedeelte is dan namelijk al afgesloten), dat doe ik maar zelden.

Ik vind helemaal niet, dat "I love you" beter klinkt als "ik hou van jou" of "ich liebe dich". Het komt op de kontext aan vind ik. In een plat verhaal (voor mij is een verhaal plat, als ik niet eens tussen de regels iets van emoties* vind) past het niet. Ook geen "je t'aime".

*Dat hoeven geen grote emoties te zijn. Maar als het alleen om fikken gaat, vind ik het plat. Een verhaal dat alleen om sex gaat, kan heel spannend zijn.
 
Last edited:
Hmmm. Glij-gel heb ik nog niet in de supermarkt gekocht; condooms wel, en ik zette die juist tussen de groentes en andere boodschappen op de band, zodat het minder zichtbaar zou zijn. Ik durfde daarbij nooit de cassiere aan te kijken; wat moest ze wel niet denken...

Ik geloof dat we al weer bijna de barbeque buiten kunnen zetten! Misschien dat we meer klanten trekken als zo meteen het terras weer open gaat. Ik ben nu al bezig met m'n Summer-Loving Contest verhaal; helemaal in de stemming! Zijn er ook wel eens Nederlandstalige competities/thema's geweest? Zou er belangstelling voor zijn? Ik zit net te denken; Koningsdag, de Sneekweek, Party-eiland (Renesse, Mallorca, Ibiza, Zoutelande, …) Zomerfestival, … Prima onderwerpen...
 
Carnaval? Internationaal tintje?;)


Hmmm. Glij-gel heb ik nog niet in de supermarkt gekocht; condooms wel, en ik zette die juist tussen de groentes en andere boodschappen op de band, zodat het minder zichtbaar zou zijn. Ik durfde daarbij nooit de cassiere aan te kijken; wat moest ze wel niet denken...

Ik geloof dat we al weer bijna de barbeque buiten kunnen zetten! Misschien dat we meer klanten trekken als zo meteen het terras weer open gaat. Ik ben nu al bezig met m'n Summer-Loving Contest verhaal; helemaal in de stemming! Zijn er ook wel eens Nederlandstalige competities/thema's geweest? Zou er belangstelling voor zijn? Ik zit net te denken; Koningsdag, de Sneekweek, Party-eiland (Renesse, Mallorca, Ibiza, Zoutelande, …) Zomerfestival, … Prima onderwerpen...
 
Carnaval? Internationaal tintje?;)

Dat gaan we voor dit jaar niet meer redden, ben ik bang. Zomerbraderie? Dorpsfeest? Schaatsen? TT? De keuze is reuze!

Gelukkig ben ik van boven de rivieren; geen baby-boom over 9 maanden… Ik kom uit de 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' streek. Totdat Normaal langs kwam… :D
 
Haha. Ik kom oorspronkelijk uit Brabant maar ben het toch ontvlucht. In mijn tienerjaren vond ik carnaval fantastisch, maar ik ben het zelf ontgroeid.
 
Ze hebben het bij ons wel eens geprobeerd om Carnaval te organiseren, maar het enige wat ik me er van kan herinneren, is dat het koud was. 'Voetballer' is niet het beste kostuum, in deze tijd van het jaar.

In een nostalgische bui naar een cd van Boudewijn de Groot geluisterd. Mijn moeder had vaak zijn muziek opstaan, maar kennelijk heb ik nooit zo heel goed geluisterd; ik kon me 'Het Land van Koning Jan' niet zo herinneren! :eek: Ga je ineens toch heel anders naar je moeder kijken… Dat was er op Lit niet doorheen gekomen!
 
Nou moe, ben ik een paar dagen naar het carnaval (d'Fasi, mit Chesslete am Smudo, jedi Mänge Umzüg, B'süch i Altersheime, Schule un so) en dan moet ik me, voor ik Lieneke goedendag zeggen kan, tussen Boudewijn en Normaal entscheiden!

Normaal loopt nu en ik zoem mee, Boudewijn komt wel een keer.

Ik geloof niet, dat er ooit Nederlandstalige contests geweest zijn. Ook niet in andere talen. Alleen in het English. Dan zouden we ons eigen contest in het leven moeten roepen. Met een eigen Jury. Wordt wel een hoop georganiseer, eigenlijk heb je daar een regelneef of -nicht voor nodig. Of zou Lieneke...?
 
Ja, sorry hoor... Als je nou met Heintje, Jan Smit, Denny Christian of Andre Rieu aankomt… Nena—ja, die ken ik wel; ik heb een poging gedaan, maar zelfs YouTube lijkt niet te weten waar jij het over hebt…

Maar omdat ik toen toch al op YouTube zat, toch maar even een Nederlandstalig filmpje over een paar joekels bekeken.

Vervolgens zag ik Herman Finkers | Carnaval in Twente aan de kant staan, en zo ben je, voor je er erg in hebt, weer een hele middag kwijt…

Ik ben bang dat de meeste energie voor een thema-event gaat zitten in het overhalen van mensen om mee te doen. Het hoeft niet direct een wedstrijd te worden—veel te veel gedoe—maar een gezamenlijke inzending van thema-verhalen… "Rollen in de Tulpenbollen", "Koningsnacht", "Rokjesdag", "Literotica aan Zee", …

Lieneke begint iets te handig te worden; de buurt begint te klagen. Ze heeft haar eigen ideeën over kattenvoer, en weet zelfs hoe ze blikken moet openen. Ik heb het met eigen ogen gezien; ze lokt de buurtkatten met het voer, en voor die er erg in hebben, zijn het geen top-predators meer…

Ik ga weer even wat filmpjes kijken
 
Een hele avond in mijn geval. Klick ik jouw link naar Herman aan, zie ik wat anders, en weer wat, denk "och, wat is dat lang geleden!", zie weer wat enzovoort... Avonden, als ik mezelf niet aan banden leg!

Maar wel erg leuk.

Ik zal maar even een woordenlijstje doen, voordat je weer tevergeefs youtubt...
D'Fasi = carnaval
Chesslete = carnavalsbegin op:
Smudo = schmutziger Donnerstag = vieze donderdag (waar dat vandaan komt, weet ik ook niet.)

En omdat Chesslete in Luzern weer anders heet (ii Lozärn seit mer Tagwach), en ergens anders weer anders, worden allen de Zwitsers zelf er noch wijs uit. En vaak ook niet.

Misschien moeten we Lieneke breien leren? Met vier beenparen is er dan zo een sprei klaar. En het kattenvoer komt in een kast met slot! Of in een safe. Een safe in een kast met slot en hangslot aan een hele (heel erg) zware ketting.

Om meer als een paar (twee dus) deelnemers voor zo'n massa-deelname te vinden, zouden we met alle Nederlandstalige schrijvers contact op moeten nemen. We zouden er een thread voor kunnen starten, en eens kijken wat de reacties zijn?
 
Back
Top