Eigen website bouwen

rss .. blog .. content gescheiden van layout .. evt webshop in de toekomst
dan kom je waarschijnlijk al vrij snel uit bij - speciaal laten maken , of iets van een speciaal pakket gebruiken, wat op je werk gebeurd is. dat je dus alleen nog maar met content bezig hoeft te houden

laat ik het anders zeggen
een internetpagina met enkel text maken is geen moeite
een site maken die op alle pagina's er even mooi uit ziet is al iets lastiger (- los van het feit dat er tig browsers zijn die op sommige punten anders werken en dat soort ellende)
een site maken die je zelf kan beheren, die er gelikt uitziet en met allerlei toeters en bellen extra is meestal maatwerk

speciale pakketten zijn vaak wel aardig en goed qua content beheer maar erg veel geklooi om een mooie layout bij te maken

er is wel een soort van tussenweg, met open source (gratis in veel gevallen) CMS-en (content management systemen) als mambo ,xoops en nog een paar

klein nadeel daarvan is dat je zowieso een domein nodig hebt met php en sql support (niet het grootste probleem, maar kost wel paar tientjes in jaar) om het op te draaien. en ze zijn vaak zeer lastig om te bouiwen naar je eigen gebruik, en al helemaal als je niets weet van internetpagina's .. omdat er bij dat soort systemen een combinatie gebruikt wordt van databases, php en CSS om het op te maken..

laten we maar beginnen met wat je budget en je harde eisen zijn :p
bijvoorbeeld , als je wilt dat de site er gewoon leuk uitziet zal het veel minder moeilijk zijn dan als je echt een specifiek iets voor ogen hebt - en daarbinnen zijn natuurlijk ook allerlei haken en ogen



ik denk dat je me niet helemaal zal volgen maar goed :p

ps... ja ik ken wel iets van sites maken , en wil je best adviezen geven maar ik maak geen sites meer voor anderen :p
 
Last edited:
M's girl said:
Zou jij, als ik een site link, bij benadering kunnen zeggen wat er aan techniek achter zit
-- ja
en aan welke prijzen ik moet denken als ik het technische gedeelte laat doen?
-- nee

niet in de eerste plaats omdat ik vooral technisch ben.. maar zowieso is het lastig iets te zeggen over prijzen bij websites

als je het designen uitbesteed , het implementeren van het design, het programmeren dan loopt dat natuurlijk op

maar als je in de bron gaat snuffelen en je komt dingen tegen waardoor je kan zeggen het is met een programmeertaal gemaakt weet je nog niets - het kan met een gratis programmeertaal zijn gemaakt door een handig neefje .. of door een reclamebureau voor veel geld

wat ik wel proef in het verhaal is dat design en zelf content beheren een pré is

bij design heb je natuurlijk ook meerdere kanten
een statisch design ( wikipedia ) , plaatjes en opmaak evt aangevuld met bewegende plaatjes (msn.com) of stukjes flash ( planet.nl )

of een écht dynamische site .. ( http://www.2advanced.com/ )

je kan het dus zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wilt
maar het hangt behoorlijk af wat je als design voor ogen hebt :)
 
die van 2advanced was natuurlijk wel een beetje te ver gezocht

overigens kom ik er net achter dat ook die vooral flash is , en niet direct dynamisch (dynamisch alsin dat informatie uit een database gehaald wordt en de opmaak door flash gebeurt) .. die pagina oogt natuurlijk wel dynamisch (bewegelijk)

bij de meeste sites komt het er in de praktijk op neer dat de tekst een mooie opmaak ( CSS* ) en plek krijgt en er omheen een mooie en soms of met flash danwel met animaties en vaak combinatie met CSS een layout gemaakt wordt

ik denk momenteel dat een open source cms zoals mambo best een uitkomst kan zijn - alleen nadeel daarvan dat zulk soort toepassingen vaak lastig om te bouwen zijn zodat ze echt aanvoelen als 'jouw' site .. maar technisch zijn ze zowieso geschikt voor content beheer (ervoor gemaakt zelfs)

enkel een geanimeerd logo is zowieso het probleem niet - ook niet met mambo - en dan is het nog relatief makkelijk om een willekeurig thema te pakken en die licht te bewerken zodat bezoekers niet de indruk hebben dát het met een OS-CMS gemaakt is ;) ..

pakketen zoals mambo zijn namelijk wel sterk in dat je thema's die al gemaakt zijn door anderen kan toepassen op jouw site ( http://templates.mamboserver.com/ )

als je echt een bepaald thema voor ogen zou hebben - ik wil dat mijn bezoekers het gevoel hebben dat .... ( ze door me bedrijf lopen, ze in een bootje rondvaren, mijn website een schilderij is, weetikveel noem maar wat :p ) dan wordt het waarschijnlijk wel direct een bedrijf erbij halen

hoop dat je me nog een beetje kan volgen ;)

* css = cascading style sheets , een soort van opmaakbestand wordt gebruikt waarmee de pure html code direct al bepaalde waarden meekrijgt
(maar ook aan specifieke code een andere classe toegewezen kan worden waarmee dat specifieke stukje code een andere opmaak gebruikt dan andere tags van hetzelfde soort (uuhm .. zoals ik zei , ik hoop dat je me een beetje kan volgen :p )
 
Last edited:
wat voor programma gebruikt voor het maken is bij een html/css pagina lastig te zeggen maar

1 html/css met flash
2 flash
3 html/css

:)
 
eensch .. sterker nog .. de eerste en laatste pagina zijn gelijk qua breedte en de middelste 3 zijn net iets breder :D .. erg jammer

maar toch staat er onder dat het door een of ander bedrijf is gemaakt
dat zegt natuurlijk helemaal niets :p
 
Hmmm.... ik wil niet in de techniek duiken, maar ik kan je misschien wel helpen met het bouwen van de graphics die nodig zijn voor je site. De drie die je hebt laten zien zijn relatief eenvoudig met 'standaard' grafische regels, een css is niet zo moeilijk te maken en eenvoudige dingen in flash lukt me ook nog wel.

Ik begrijp dat strak en stijlvol de voorkeur geniet boven swirly en grunge dus... Alleen als je een flash site wil kan ik je niet helpen. Ik vind dat zo'n mateloos irritante techniek voor een complete website dat ik me er maar in beperkte mate in verdiep :eek:
 
Het is mijn beroep, zowel technisch als grafisch. Mischien kan ik iets voor je betekenen? Ik heb laatst met Joomla gewerkt en er zelf een output voor geschreven, dus je bent volledig vrij in je ontwerp dan, want die templates vind ik echt beroerd.
 
Voor mij is het nu nog 'hobby' :) Ik neig ook echt meer naar de fotografische kant dan de industriele vormgeving moet ik zeggen.

M's Girl, ik heb momenteel geen website online, helaas. Wel binnenkort, ik zal een linkje plaatsen als deze in de lucht is.
 
Nou, onderdeel is het zeker, maar zoals met zoveel dingen is de een beter in een bepaald onderdeel dan de ander. Er zijn mensen die supergoed zijn in het ontwerpen van strakke, professionele designs, al dan niet digitaal. Al dan niet met foto's in dito stijl. Je hebt ook stijlen die wat meer naar de natuurlijke kant neigen, zowel kleur als de gebruikte vormen als de evt foto's. Ik ben beter in het laatste dan in het eerste. Ik heb als fotograaf gewerkt, voornamelijk portret, dier en landschapsfotografie. En ofwel de hele foto's, ofwel onderdelen van de foto's gebruik ik vaak als basis van een design. Dan krijg je een totaal ander beeld dan iemand die onwijs goed kan designen vanuit een leeg vlak.

Ik ben niet zo'n sterdesigner die alles kan :) Ik werk vaak zelfs nog met 'ouderwetse' methodes als papier, inkt, verf, pastel... En niet iedereen vind zo'n losse manier van werken wenselijk voor een professioneel design.
 
coz752 said:
bij design heb je natuurlijk ook meerdere kanten
een statisch design ( wikipedia ) , plaatjes en opmaak evt aangevuld met bewegende plaatjes (msn.com) of stukjes flash ( planet.nl )

of een écht dynamische site .. ( http://www.2advanced.com/ )

Ik denk dat er nog wel een middenweg is tussen een statische Wiki en een volledig dynamische site zoals 2Advanced. Wat ik trouwens een VRESELIJKE site vind. Technisch mooi gemaakt, maar van user interface gebruik hebben ze nog nooit gehoord.

Ik zou eens naar CMS portals kijken (vraag Mr. Google). Ik heb zelf een heel aantal sites gebouwd gebruik makend van Joomla. Je zet de interface 1 keer op en daarna kijk je alleen nog maar naar de content. Ik denk dat je daar wel wat ideeën op kunt doen.
 
Mijn site is volledig 'beletterd' met VERDANA.

In mijn opinie is dit een lettertype die, in mijn geval, zakelijk goed tot zijn recht komt. De uitstraling van Verdana vindt ik zakelijk maar ook zacht, dus niet al te nadrukkelijk aanwezig.
Verdana lijkt erg op Arial maar is wat ruimer in afbeelding.
Voordeel is dat Verdana in elke installatie voorkomt en dus altijd normaal weergegeven zal worden.

Dit staat in Verdana. EN DIT OOK.
 
Hieronder een stukje tekst zoals op mijn site voorkomt, in Verdana.
Daaronder de zelfde tekst in Arial. Veschil is heel summier maar op een website goed overkomend.


VERDANAIn de zakelijke wereld, hebben beelden een grote betekenis. Het enige wat minder is als slechte promotie, is geen promotie. Daarom is de juiste uitstraling met commerciele doeleinden van groot belang.

Met oog voor stijl en professionalitiet, streven wij ernaar uw bedrijf zo optimaal mogelijk uit te beelden. Wij helpen u graag de juiste uitstraling te creeren voor al uw marketing doeleinden, zonodig voor uw website of brochures.


ARIAL
In de zakelijke wereld, hebben beelden een grote betekenis. Het enige wat minder is als slechte promotie, is geen promotie. Daarom is de juiste uitstraling naar de zakelijke wereld van groot belang.

Met oog voor stijl en professionalitiet, streven wij ernaar uw bedrijf zo optimaal mogelijk uit te beelden. Wij helpen u graag de juiste uitstraling te creeren voor al uw marketing doeleinden, zonodig voor uw website of brochures.
 
Back
Top