Wat is normaal?

M's girl

Leaving
Joined
Jun 22, 2005
Posts
7,156
Ik heb lang nagedacht over hoe ik deze vraag zou stellen en ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit. Wat is normaal?

Hoewel iedereen on a daily basis bijna, er wel op de één of andere manier aan refereert, kunnen we met hetzelfde gemak soms vreselijk upset zijn als iemand ons probeert te vertellen wat "normaal" is en wat niet.

Zeggen we niet alleemaal wel eens: "ja, maar dat is toch logisch?" ofwel "ja, maar dat is toch normaal?"...
Zeggen we niet allemaal wel eens boos "Doe toch eens normaal joh!" of "Normaliter zou ik......."
Allemaal voorbeelden van het feit dat we ALLEMAAL ergens een referentiekader hebben van waaruit we iets normaal (of niet) of de norm (of niet) vinden.

Consensus... het woord is al aan de orde geweest in een andere thread. Als iets een consensus heeft, dan is het merendeel van de mensen (de grootste groep) het met iets eens. Ik weet wel dat dat de definitie niet is van normaal, maar je komt wel in de buurt als je aan die consensus refereert.

Ik heb op Engelse Lit dezelfde vraag al eens gesteld in So, what is "normal" anyway? ... Woooohooo zeg! Dat leverde verhitte reacties op, maar is die vraag nou werkelijk zo raar? Een aantal reacties op reacties (waarin men opmerkte "ja, maar dat is ook normaal dat je zo denkt") beantwoordde, zonder dat de persoon dat zelf wilde (blijven ontkennen hè, dat je in een bepaald hokje 'past' :rolleyes: ) mijn vraag eigenlijk al. We willen dingen uiteindelijk toch graag "normaal" vinden... hoe die definitie van "normaal" voor ons persoonlijk ook is!

Normaal, betekent in mijn ogen niet dat je in een hokje zit en het benauwd hoeft te hebben. Normaal betekent ook niet per definitie dat je beter (of slechter) dan een ander bent. Normaal komt voor mij het dichtst bij wat de consensus is. En afhankelijk daarvan ben ik in meer- of mindere mate "normaal"... en dat accepteer ik dan.

Deze vraag, deze discussie, stamt uit de Taboe thread, die er natuurlijk alles ..... en ook weer een beetje niets mee te maken heeft. We hebben afgespoken (min of meer) om hier dan te proberen een definitie van "normaal" neer te zetten, zodat je een taboe weer gemakkelijker kan identificeren.... Het gaat over sex en sex binnen relaties. Het gaat over de verschillen tussen twee partners en wat te doen als de één wel wil en de ander niet. Wat is dan normaal (want dat verwijt volgt vaak; dat de ander iets zou moeten doen of willen omdat het toch zo "normaal" is).

Het is natuurlijk uiteindelijk allemaal niet zó zwart/wit, maar for the sake of discussion.... please talk!
 
Pff, ik zit mn hoofd te breken over de vraagstelling, maar kan er weinig mee... als je tegen iemand zegt dat ie normaal moet doen, bedoel je meestal 'wind je niet zo op'...

Ik heb op de taboedraad beweerd dat een taboe iets is dat door een ruime meerderheid van een sociale groep niet wordt geaccepteerd of wordt doodgezwegen... in die redenering is 'normaal' precies het omgekeerde... inderdaad, de algemene consensus over hoe een persoon zich zou moeten gedragen in het leven...

Maar het hangt ook hier helemaal af van in welke groep je je bevindt. Jij vindt jezerlf mss behoorlijk normaal, maar als je morgen naar Staphorst zou verhuizen ben je ineens een buitenbeentje...

:rose:
 
M's girl said:
Haha, dat zit je wel hoog hè? ;)

nee Ik was gewoon in een melige bui. Maar het is egenlyk niet eerlyk tegen over you, want je hebt je best gedaan een nieuw onderwerp aan te snyden, en dit is echt zo'n dood doener. dus even re-setten:
Normaal hangt af van de cultuur of sub cultuur waarin een groep zich bevind. en relatief gezien zou je kunnen zeggen dat alles dat niet taboe is, als normaal aangezien kan worden. Of mischien is normaal aan nog iets stengere voorwaarden gebonden dan niet taboe zyn. Denk maar weer aan prostaat melken. het is welleswaar geen taboe, maar het is ook zeker niet normaal. Voor bewys zie de algemene reacties op dit onderwerp. Zelfs als je de myne niet mee teldt :D
 
Mwah.... een beetje dollen tussendoor moet kunnen hoor :D ... Ik ben niet boos! (niet echt ;) :p )

En ik bedoelde er ook niets mee. Maar inderdaad, ik hoop wel dat we een paar van de serieuzere onderwerpen wel een klein beetje op het spoor kunnen houden gezien mijn plan de campagne ...

Ik hoop alleen dat ik snel ook weer van het management hoor want het wordt hoog tijd dat er nieuwe mensen bij komen. Wij kunnen onderwerpen aansnijden wat we willen, maar op een gegeven moment ben je toch uitgeluld, zeg maar.

Nou.... ik misschien niet... :rolleyes: maar niemand kan zo OH-en als ik denk ik en dan wordt het toch weer een one-woman-show :p

En dus.... ga ik nu douchen en naar bed. M ligt al op me te wachten ;)

Partytime! :nana:
 
***You Are 60% Normal***<<<<<< dit ben IK. niet slecht he!!!


Otherwise known as the normal amount of normal
You're like most people most of the time
But you've got those quirks that make you endearing
You're unique, yes... but not frighteningly so!
 
M's girl said:
En dus.... ga ik nu douchen en naar bed. M ligt al op me te wachten ;)

Partytime! :nana:


Luister eens, volgens mijn tijdmelding duiken jullie de koffer in het vroege middaguur! 12.38 AM... Wat is dat voor ABNORMAAL seksleven!
 
lastmanonearth said:
Luister eens, volgens mijn tijdmelding duiken jullie de koffer in het vroege middaguur! 12.38 AM... Wat is dat voor ABNORMAAL seksleven!


Nou, normaal gesproken doen wij het anytime als het uitkomt (en soms als het eigenlijk niet uitkomt) en we zin hebben.... :D

Maar Lit geeft de tijd een beetje raar aan.

12:38 AM is eigenlijk 0:38 uur....

En dat is dan weer TE LAAT eigenlijk als je ons kent, want we zijn meestal niet binnen een uurtje klaar :p We plannen zó vaak om het hele gebeuren wat vooruit te schuiven naar een Christelijker ( :rolleyes: ) uur, maar ja.....

En dan gaat de wekker een paar uur later en dan zijn we moe. Dát is pas NIET NORMAAL meer ;) !
 
Back
Top